Spotkania Stowarzyszenia Miłośników Nakła Śląskiego im. Jana Bursiga odbywają się w każdy pierwszy czwartek miesiąca o godzinie 20:00 w Gminnym Ośrodku Kultury przy ul. Głównej 52 w Nakle Śląskim. Zapraszamy!

W dniach 30.04 - 2.05.2016 r. członkowie naszego Stowarzyszenia wraz z zaproszonymi osobami, brali udział w wycieczce do miejscowości Wolfsberg - rodzinnego miasta Donnersmarcków, którzy niegdyś zarządzali naszym sołectewem.

Wycieczka rozpoczeła się nocnym wyjazdem spod Ośrodka Zdrowia w Nakle Śląskim. Do miejsca docelowego - Hotelu Torwit w Wolfsbergu - dotarliśmy przed godziną 10:00. Po rozpakowaniu bagaży rozpoczęliśmy zwiedzanie posiadłości Donnersmarcków: na zamku dane było nam obejrzeć wiele pomieszczeń rodowych i pamiątek rodzinnych. Na zakończenie zwiedzania zostaliśmy zaproszeni do jednej ze średniowiecznych sal na słodki poczęstunek, który stanowił m.in. słynny Tort Sachera oraz przepyszna kawa Hornig, wypalana wyłącznie w Austrii.

Ze smutkiem przyjęliśmy wiadomość, iż z powodu ważnych spraw rodzinnych i wyjazdu do Wiednia, na miejscu nie mógł być obecny hrabia Andreas z rodziną.

Następnym punktem programu wycieczki była piesza wędrówka do Mauzoleum Donnersmarcków. Na cmentarzu przylegającym do Mauzoleum mogliśmy zobaczyć groby członków rodu hrabiowskiego, w tym ostatniego panującego w Nakle - Hrabiego Łazarza V.

Pierwszego dnia pobytu zwiedziliśmy również Ochotniczą Straż Pożarną "Freiwillige Feuerwehr Wolfsberg". Nawiązaliśmy wiele nowych kontaktów, co na pewno bedzie procentowało w przyszłych latach działalności naszego Stowarzyszenia. Ostatnim punktem pierwszego dnia była uroczysta obiadokolacja w hotelowej restauracji.

Drugi dzień pobytu rozpoczeliśmy od mszy świętej w kościele parafialnym w Wolfsbergu. Około godziny 11:00 ruszyliśmy na zwiedzanie Wolfsberga i okolic z niemieckojęzycznym przewodnikiem. Pomimo niesprzyjającej aury udało nam się zobaczyć wiele ciekawych miejsc. Po zakończeniu zwiedzania udaliśmy się do wioski St. Michael na biesiadę. Odbywała się ona w lokalu agroturystycznym w bardzo ciepłej i wesołej atmosferze. Zostaliśmy poczęstowani specjałami kuchni regionalnej i swojskimi wyrobami, przygotowanymi przez gospodarzy.

Trzeciego dnia pobytu - po śniadaniu, udaliśmy się autokarem do Wiednia. W godzinach 12:00 - 14:00 zwiedzaliśmy Zespół Pałacowo-Parkowy Schonbrunn. Po Wiedniu oprowadziła nas licencjonowana przewodniczka Elwira Rudecka. Razem z nią objechaliśmy najsłynniejszą aleję miasta Ringstrasse, która powstała w miejscu murów obronnych miasta. Zobaczyliśmy Parlament, Ratusz i Kościół Wotywny, Muzeum Sztuki Użytkowej MAK. Następnie w trakcie krótkiego spaceru można było zrobić sobie zdjęcie ze "Złotym Straussem" w Stadtparku. Zwiedziliśmy również uice i place staróki wiedeńskiej, Albertinę, cesarską rezydencję Hofburg, ekskluzywny Kohlmarkt, piękny plac Graben z Kolumną Morową, gotycką Katedrę św. Szczepana, zaułki przy katedrze, kościół zakonu krzyżackiego, dom Mozarta.

W czasie pobytu w Wiedniu towarzyszyła nam również pani Alina Wyżgoł - pilotka wycieczek pochodząca z Nakła Śląskiego, a na stałe mieszkająca w Wiedniu.

Bogatsi o nowe doświadczenia około 21:00 wyruszyliśmy z Wiednia w drogę powrotną do Nakła Śląskiego.

Zdjęcia w wyjazdu można obejrzeć w Galerii naszego Stowarzyszenia oraz na naszym profilu na Facebooku.